Menu

Lov om digital bogføring kan påvirke klubber, der bruger KlubOffice

image
DBU IT
12. september 2024 kl. 10:08
KlubOffice kommer ikke til at opfylde kravene i bogføringsloven – derfor kan nogle klubber være nødt til at finde supplerende løsninger.

13.9.2024: Artiklen er opdateret med en udvidet liste over aktiviteter, der betragtes som erhvervsmæssig drift og ikke erhvervsmæssig drift.

Digital bogføring trådte i kraft 1. juli 2024 for regnskabspligtige virksomheder. For foreninger – heriblandt fodboldklubber - sættes kravene tidligst i kraft i 2026. Dette kan få betydning for fodboldklubber, der i øjeblikket bruger KlubOffice til at håndtere deres økonomi.

Ifølge bogføringsloven skal en forenings erhvervsmæssige drift bogføres i et digitalt bogføringssystem, der lever op til en række specifikke krav. Disse krav kommer KlubOffice ikke til at leve op til. Derfor kan nogle klubber være nødsaget til at anskaffe sig et godkendt supplerende bogføringssystem for at overholde lovgivningen.

Vi forventer dog ikke, at dette vil berøre mange klubber på landsplan. De fleste klubber med en økonomi, der kommer til at kræve et supplerende bogføringssystem, har formentlig allerede et bogføringssystem, der lever op til de nye regler.

KlubOffice forbliver velegnet til medlemsadministration

For mange klubber fungerer KlubOffice godt til administration af medlemskaber og kontingentopkrævning samt sponsorer, og det vil ikke ændre sig. Det skyldes at kontingent ikke regnes som erhvervsmæssig drift, og at mange klubber ikke kommer op i størrelsesorden, hvor digital bogføring er et krav.

Det er kun foreningens erhvervsmæssige drift, der skal bogføres digitalt, og kun hvis nettoomsætningen overstiger 300.000 kr. i to på hinanden følgende indkomstår.

Indtægter, der ikke regnes som erhvervsmæssig drift, inkluderer blandt andet:

  • Kontingenter
  • Enkeltstående begivenheder som fx stævner og afholdelse af et loppemarked
  • Entréindtægter ved afholdelse af enkeltstående begivenheder
  • Lotteri for en snævrere persongruppe
  • Indsamlinger i et mindre nærområde

Hvis en forening tilbyder ydelser til sine medlemmer eller til tredjeparter ud over de sædvanlige aktiviteter, der er forbundet med foreningens primære formål, betragtes disse aktiviteter som erhvervsmæssige. Dette omfatter for eksempel:

  • Løbende entréindtægter til kampe
  • Generelle sponsorater
  • Drift af café eller restaurant
  • Udlejning af ejendomme eller lokaler
  • Rådgivning
  • Afholdelse af kurser
  • Udgivelse og salg af bøger og blade
  • Salg af reklamer og merchandise
  • Salg fra genbrugsbutikker
  • Formidling af rejser

På nuværende tidspunkt er der ikke afklaring i forhold til klubbernes sponsorater, og om de hører under erhvervsmæssig drift eller ej. Hos DBU IT følger vi med i udviklingen og melder ud, når der kommer et svar.

Klubber, der overstiger omsætningsgrænsen på 300.000 kr., bør være opmærksomme på, at de skal finde et supplerende bogføringssystem for at overholde lovgivningen. Derfor anbefales det, at de kontakter en revisor eller anden professionel rådgiver for at sikre, at deres bogføringspraksis er i overensstemmelse med loven.

Begynd forberedelserne allerede nu

Ifølge Erhvervsstyrelsen forventes kravet om digital bogføring tidligst at træde i kraft for foreninger i 2026. Dette giver klubberne tid til at tilpasse sig den nye lovgivning, men det er vigtigt, at de allerede nu forbereder sig.

Kassererne i klubberne bør derfor allerede nu undersøge, om deres klub risikerer at overstige omsætningsgrænsen på 300.000 kr. i deres erhvervsmæssige drift.

Det er muligt læse mere om digital bogføring på Virksomhedsguiden, hvor der er vejledning om de nye regler og råd om valg af et passende bogføringssystem.

Klubberne kan også få support fra KlubOffice Økonomisupport, men det skal bemærkes, at denne support ikke omfatter juridisk vejledning i forhold til bogføringsloven.

DBU IT følger udviklingen

I august fremlagde regeringen en række forslag til at mindske bureaukrati og "regeltyranni" for foreningerne. Om disse forslag vil påvirke kravene til digital bogføring, kan vi endnu ikke sige noget om.

DBU IT følger udviklingen tæt og vil kommunikere eventuelle ændringer. Vi står naturligvis også til rådighed for spørgsmål om emnet, men det skal understreges, at DBU’s support ikke dækker vejledning om de specifikke lovkrav til digital bogføring.

Vi arbejder desuden på at gøre det nemt at overføre data fra KlubOffice til et supplerende bogføringssystem for de klubber, der får brug for det. Det kan eksempelvis være de samlede kontingentopkrævninger, som skal overføres.

Luk