Menu

Opdatering på den digitale bogføringslov

image
DBU IT
28. februar 2025 kl. 12:40
Opdatering på den digitale bogføringslov og DBU IT’s arbejde med at støtte klubberne i tilpasningen.

Som DBU IT tidligere har informeret om, er den nye bogføringslov på vej. Selvom den endelige bekendtgørelse endnu ikke er offentliggjort, følger vi nøje udviklingen for at sikre, at de berørte klubber får den nødvendige støtte.

Den nye lovgivning om digital bogføring, der trådte i kraft for erhvervsmæssige virksomheder pr. 1. juli 2024, vil først gælde for foreninger som fodboldklubber i 2026. Den præcise dato for lovens ikrafttræden er endnu ikke bekræftet, men det forventes at blive offentliggjort, når bekendtgørelsen kommer, hvilket angiveligt vil ske midt i marts 2025.

Hvad vi ved om bogføringsloven

Der er ikke kommet nye opdateringer om selve loven siden vores første artikel. Det gælder stadig, at kravene om digital bogføring vedrører foreningers erhvervsmæssige drift, og at klubber med en nettoomsætning over 300.000 kr. i to på hinanden følgende år, skal anskaffe et godkendt regnskabssystem.

DBU IT har løbende undersøgt, om KlubOffice, som mange af jer bruger til medlemsadministration, ville kunne leve op til kravene i loven.

Det er desværre ikke muligt, og derfor vil nogle af jer være nødt til at finde et supplerende system til jeres bogføring.

Som tidligere nævnt vil det gælde de klubber, hvis erhvervsmæssige indtægter overstiger 300.000 kr., der bliver berørt. Et - for os - nyt begreb er dukket op i vores samtaler med rådgivere, er "klubbens momspligtige indtægter". Dette begreb beskriver den erhvervsmæssige drift og er et centralt punkt, som i alle bør være opmærksomme på, da det kan påvirke, hvordan bogføringen skal håndteres fremadrettet.

Overførsel til godkendte regnskabssystem

Vi vil gerne slå fast, at I fortsat kan bruge KlubOffice, som I plejer. Vi undersøger lige nu muligheden for et samarbejde vedr. en “klubpakke”, der vil gøre det muligt automatisk at overføre økonomidata fra KlubOffice direkte til et større godkendt regnskabssystem.

For klubber, der ønsker et alternativt regnskabssystem, vil der naturligvis blive tilbudt eksportmuligheder, så de kan vælge den løsning, der passer bedst til deres behov.

Uanset hvilken af de to løsninger I vælger, vil der blive tilbudt støtte gennem webinarer og vejledninger, så overgangen bliver så smidig som muligt.

Husk at forberede jer

Som nævnt i den første artikel, bør kasserere i klubberne allerede nu undersøge, om jeres klub risikerer at overstige omsætningsgrænsen på 300.000 kr. i erhvervsmæssig drift. Det vil give jer tid til at forberede jer på de nødvendige ændringer. 



For yderligere information om digital bogføring, kan I læse vejledningen på Virksomhedsguiden, som giver råd om de nye regler og valg af et passende bogføringssystem.

KlubOffice Økonomisupport er også tilgængelig for generel hjælp, men det skal bemærkes, at denne support ikke omfatter juridisk vejledning i forhold til bogføringsloven.

DBU IT’s fokus på løsninger

Vi er fuldt ud klar over, at det er en ekstra administrativ byrde og en økonomisk udfordring for jer, at I fremover kan være nødt til at bruge to systemer. Vi arbejder hårdt på at finde løsninger, der kan mindske belastningen.

Vi forstår, at denne udefrakommende lovændring ikke er en ønsket udvikling, men vi vil gøre vores bedste for at informere jer i klubberne om de nødvendige skridt og hjælpe jer med tilpasningen, så I kan fortsætte med at fokusere på det, der betyder noget: At holde øjnene på bolden og engagere jeres medlemmer.

Når bekendtgørelsen om lovens ikrafttræden er offentliggjort (forventeligt midt i marts måned), vil vi informere jer om de præcise detaljer.

Luk