Hjælp til systemerne for spillere og forældre
Står der 'KlubOffice' i toppen af hjemmesiden, når du betaler kontingent? Hvad er det træneren mener, når han snakker om at vi skal på 'KampKlar'? Og hvad er det for en app, de andre forældre taler om med et DBU-logo?
Hvis du kan genkende det, så bruger din klub eller dit hold med al sandsynlighed DBU's digitale værktøjer til at hjælpe klubber med kontingent, (hold)administration og hjemmeside.
Du finder i FAQ'en herunder hjælp til de udfordringer, vi oftest hører om fra forældre og spillere.
Hvis du ikke finder, hvad du søger, så kan det være en god idé at række ud til en holdkammerat, en træner - eller en fra klubben, som måske kan hjælpe med din problemstilling.
Oftest kan det nemlig være, at du eller dit barn mangler at blive sat på det rigtige hold eller lignende, som kun klub eller træner kan hjælpe med.
Ellers er du velkommen til at kontakte DBU's IT-support, som holder åbent mandag-fredag fra 9-16 på 43 26 54 55 og support@dbu.dk.
Generelle spørgsmål
Du skal kun oprette en ny profil, hvis du ikke har en i forvejen. Du skal være opmærksom på, at hvis du opretter en ny profil i Fodbold appen eller på dbu.dk, så bliver den ikke automatisk tilknyttet den klub, hvor du eller dit barn skal spille fodbold. Du kan med andre ord ikke bruge din profil til ret meget, hvis formålet med den er at være medlem i en fodboldklub.
Alle fodboldklubber i Danmark skal oprette alle sine spillere i administrationssystemet 'KlubOffice'. Mange klubber tilbyder, at man som spiller selv kan melde sig ind online via klubbens hjemmeside. Tjek evt. på klubbens hjemmeside eller spørg en administrator.
Hvis ikke det er tilfældet, er det klubbens opgave at oprette dig som spiller i klubben.
Din e-mailadresse er adgangen til din DBU-profil. Du kan bruge dette link til at taste din mailadresse ind og se, om du har en profil i forvejen.
Hvis du ved, at du har en profil - men det ikke er din mailadresse, der er tilknyttet profilen - kan klubben hjælpe dig med at ændre den.
Hvis ikke du har en profil, og du skal spille i en fodboldklub, er det letteste at du:
1) Melder dig ind online på klubbens hjemmeside, hvis din klub tilbyder det.
2) Beder klubben oprette dig i deres administrationssystem (KlubOffice).
Nej. Du kan sagtens have mere end én profil tilknyttet den samme e-mailadresse.
Hvis du på linket her indtaster din mailadresse, vil du få oplyst alle de brugere, der er tilknyttet din e-mail.
Hvis du er forælder kan du med fordel blive kontaktperson for dit barn. Derved kan I være flere om at styre den samme profil - og du kan styre flere profiler med ét login. Se hvordan du bliver kontaktperson her.
Nej. Din profil - brugernavn og adgangskode - er det samme i alle DBU's systemer.
Dit brugernavn er ikke din mailadresse, med mindre du har valgt det. Ofte har dit brugernavn en sammenhæng med dit eget navn.
Hvis du indtaster din mailadresse på linket her, kan du få oplyst dit brugernavn - og vælge en ny adgangskode, hvis du skulle have glemt den.
Husk at tjekke, at brugernavn og adgangskode er skrevet korrekt.
Dit brugernavn er ikke din mailadresse, med mindre du har valgt det. Ofte har det forbindelse til dit navn.
Hvis du indtaster din mailadresse på linket her, kan du få oplyst dit brugernavn - og vælge en ny adgangskode, hvis du skulle have glemt den.
Spørgsmål til KampKlar
Du finder KampKlar i Fodbold appen, som du kan downloade gratis i App Store og Google Play. Alternativt på Mit DBU på dbu.dk.
Hvis du som spiller - eller 'kontaktperson' til en spiller - er sat på det rigtige hold i klubben, så vil du automatisk kunne se holdet, når du logger ind. Du behøver således ikke acceptere en invitation eller lignende.
Du skal være sat på et stamhold i klubben for at kunne bruge KampKlar. Lige så snart du er det, kan du se dine trænere, holdkammerater og aktiviteter på holdet.
Både klub og træner kan sætte dig på et hold, hvis du er oprettet i klubbens system.
Det samme gør sig gældende, hvis du er ´'kontaktperson' for fx dit barn. Se hvordan du bliver kontaktperson her.
Jo, det kan du. Du kan som 'kontaktperson' samle det hele på én profil.
På den måde kan du skifte rundt mellem de forskellige roller eller spillere.
Du kan fra KampKlar i Fodbold app'en sende beskeder til spillere, trænere og forældre.
På siden her finder du alle vejledninger til funktionerne i KampKlar.
Ja, det kan du. Under 'samlede aktiviteter' kan du finde alle KampKlar-aktiviteter, der vedrører dig - som holdleder, spiller eller kontaktperson.
Fra de tre prikker kan du finde 'Tilføj aktiviteter til kalender', og kan herfra hente et iCal-link, som du kan sætte ind i din egen kalender.
Læs vejledningen til at få KampKlar-aktiviteter i din egen kalender her.
I højre hjørne i Fodbold app'en har du dit eget DBU Beskedcenter, hvor beskeder fra bl.a. KampKlar er samlet.
Du får beskeder som både kontaktperson og spiller. Se hvordan ud indstiller dit beskedcenter i Fodbold app'en, så du kun får de beskeder, du har brug for - og får sendt beskeder videre som e-mail eller SMS - lige her.
Spørgsmål vedrørende indmeldelse og kontingent
Hvis ikke din klub tilbyder, at klubbens medlemmer kan melde sig ind online via DBU's systemer, skal du kontakte klubben, som kan hjælpe dig med, hvordan du i så fald skal melde dig ind.
Hvis din klub tilbyder, at man kan melde sig ind online via DBU's medlems- og kontingentsystem, KlubOffice, kan du melde dig ind, typisk på klubbens hjemmeside.
Det kan se således ud:
Når du trykker på 'Indmeld' sendes du til en side, hvor du har to muligheder:
1a) Indmeld med DBU-profil.
1b) Opret ny profil.
I venstre side kan du se information om medlemskabet - og i højre side indtaste dine oplysninger.
Bemærk at klubben kan have tilvalgt, at benytte en abonnementsordning til at opkræve kontingent.
I så fald vil det fremgå i venstre side, og du vil i forbindelse med indmeldelsen blive bedt om at bekræfte, at kontingent fremover må trækkes automatisk på dit betalingskort.
På Mit DBU kan du finde dine abonnementer, faktura og skifte betalingskort her: Mit DBU
Din klub har mulighed for - lige som med indmeldelsen - at du kan anmode om at blive meldt ud af klubben online.
Klubben skal godkende din udmeldelse, da du kan have restance eller andet, der gør at udmeldelsen ikke kan godkendes med det samme.
Klubben har måske et link liggende på hjemmesiden, og ellers kan du via dit Fodboldpas i Fodbold app'en, anmode om at blive udmeldt af klubben - eller finde kontaktoplysninger på klubben.
Det er op til klubben, om medlemmerne skal have mulighed for at melde sig ud online. Hvis ikke det er et tilbud i din klub, skal du kontakte klubbens administration.
Du kan på Mit DBU altid finde overblikket over betalte og ubetalte kontingentregninger for dig selv.
Du finder under 'Mine oplysninger' i venstre side menuen 'Mine abonnementer'. Her kan du se en oversigt over betalte og ubetalte kontingentbetalinger.
Du kan også her skifte betalingskort:
Hvis du vil se faktura eller skifte betalingskort for dit barn, skal du logge ind på barnets DBU-profil.
Du kan ikke stoppe et kontingentabonnement via Mit DBU. Hvis du vil melde dig selv eller dit barn ud af klubben, skal du kontakte klubbens administration eller - hvis klubben tilbyder det - anmode om at blive meldt ud (se 'Hvordan melder jeg mig ud?' herover).
Det gør du under 'Mine abonnementer' på Mit DBU, hvor du kan logge ind med dit DBU-login her.
Der sendes automatisk en mail til medlemmet og evt. kontaktpersoner 7 dage inden der bliver trukket kontingent.
Se hvordan du bliver kontaktperson her.
Hvis ikke du ønsker at fortsætte medlemskabet kan du således nå at melde dig ud inden kontingentet betales (hvis klubbens vedtægter tillader det inden for den tidsramme).
Se hvordan under "Hvordan melder jeg mig ud?".
Hvis der er trukket penge på dit betalingskort, som du ikke mener skulle være trukket, skal du kontakte klubben, hvor du har foretaget betalingen.