Fodboldpas forude
Fra sæsonopstart august 2018 vil et aktivt Fodboldpas være obligatorisk for alle registrerede fodboldspillere i Danmark. Dvs. at spilleren skal have aktiveret sit fodboldpas for at kunne vælges til et holdkort. Forberedelsen til denne funktion er i fuld gang på de indre linjer.
Databeskyttelsesforordningen træder i kraft i maj i år. For blandt andet at sikre at både DBU, lokalunioner og klubber kan leve op til kravene i loven, er det besluttet at indføre et Fodboldpas i dansk fodbold. Fodboldpasset giver os dog mulighed for at kombinere lovkrav med gode indsigter og gevinster for både klubber og spillere. F.eks. vil fodboldpasset gøre det lettere for spillere og klubber at se, hvor den enkelte spiller er spilleberettiget. Du kan læse mere hvad klubben kan gøre for at forberede sig lige her.
Fodboldpasset gælder også for trænere/ledere/dommere m.fl., da data også behandles for disse målgrupper. I praksis vil hver bruger - ved lancering - blive præsenteret for Vilkår og betingelser. Når disse accepteres, er passet aktivt.
For spilleren har vi en fyldestgørende FAQ lige her. Og seneste skud på stammen er en tilsvarende FAQ til klubberne. Den finder du her.
Større fleksibilitet i Klub-CMS
Klub-CMS har nu i en måneds tid kørt med den nye "GRID"-mulighed. Det betyder at klubberne i højere grad selv kan styre opdelingen af indhold på sitet. Vi glæder os til at se det nye grid folde sig ud på jeres flotte klubsites. Du kan se en video samt skriftlige vejledninger her. Hvis I ikke har fået hul på det endnu hos Jer eller hvis du har opfølgende spørgsmål, så deltag meget gerne på vores online webinar, som afholdes onsdag den 25. april kl. 20:00 - 20:30. Tilmelding finder du lige her.
Ny medarbejder skal kommunikere IT værktøjer
Efterhånden som IT setuppet vokser, stiger også behovet for øget kommunikation om produkterne og derfor er det super glædeligt at der fra politisk hold er bevilget midler til at sætte lidt ekstra tryk på både markedsføring, kommunikation og support i det kommende år. Vi kan med glæde meddele at vi har ansat en ny kollega i stillingen som kommunikations- og markedsføringskoordinator. Thomas Kristensen - som kommer fra en stilling som daglig leder i HIK - tiltræder 1. maj og vi glæder os til at byde ham velkommen.
Driblr - følg dine præstationer, mål og kampe i nyt spillerunivers
Udviklingen af Danmarks fedeste fodboldplatform – "Driblr" – er i fuld sving. Fokus er på at skabe en app, der sætter spillernes egne præstationer og hold i centrum, og gennem perspektivering og visualisering af fodboldens data, gøre det endnu sjovere at spille fodbold for dermed at styrke fastholdelse og rekruttering af spillere. En central del af Driblr bliver sammenhængen med Fodboldpasset, der er en naturlig og integreret del af løsningen. App’en lanceres efter planen i maj måned med fuldt fokus på onboarding af spillerne frem mod 1. august.
Optimering af kommunikation i KampKlar
Vi har kigget kommunikationsdelen i KampKlar lidt efter i sømmene, og derefter bygget funktionen om, så den fremstår mere brugervenlig. Det betyder også at du nu blandt andet, kan se historik på afsendelser.
Se vejledningen til det nye modul her.
Teknologien omkring notifikationer udvikles med hastige skridt. Derfor kigger nu vi på at gøre KampKlar notifikationerne bedre, så man f.eks. kan svare direkte på aktiviteter i selve notifikationen. Det vil I naturligvis høre nærmere om. Vi ved at der er efterspørgsel på kommunikationsmodul via app'en og derfor er det den - ret omfattende - opgave, vi er gået i gang med nu.
KlubOffice
Det er nu muligt at påføre et administrationsgebyr og et indmeldelsesgebyr, som dermed automatisk bliver opkrævet i forbindelse med en online indmeldelse (m. online betaling tilknyttet). Derudover kan klubberne nu - på automatiske kontingentkørsler - påføre et administrationsgebyr som ligeledes automatisk opkræves hos alle medlemmer i den enkelte kørsel.
Læs mere om funktionen her.
Baggrund på klubbens hjemmeside
"Hvilket fodboldbillede gør sig godt som baggrund til klubbens hjemmeside?" Vi tog handsken op og fik en dygtig fotograf til at tage nogle smukke egnede baggrunde, som kan benyttes af klubber som anvender Klub-CMS. Se billederne - og betingelser for anvendelse - her.
Foto: Theis Bothmann
Billig software til fodboldklubber
Vidste du i øvrigt at DBU har et samarbejde med interesseorganisationen TechSoup, som gør, at din frivillige forening kan købe mere end 200 IT-værktøjer med en besparelse på op til 95 procent af den amerikanske markedspris.
Læs mere om denne meget attraktive mulighed lige her.
Hvilken samfundsværdi har DIN klub?
I KlubOffice kan hver klub nu indtaste ganske få oplysninger og herefter få et samlet overblik over hvor meget at klubben bidrager til samfundets værdi. Det er ikke småting, kan vi afsløre. Hæng diplomet op i klubben, sæt det på hjemmesiden eller benyt det overfor din kommune, når der skal ansøges om tilskud/støtte.
Se et eksempel, som vi har fået lov til at låne fra Stubbekøbing Boldklub, lige her.
Vil du selv udarbejde et diplom for din klub, så ligger funktionen i KlubOffice under Klubben -> Klubbens samfundsværdi.
Klub-CMS - samtykke til billedvisning
I forbindelse med indførelsen af Fodboldpasset, benytter vi lejligheden til at hjælpe vores Klub-CMS klubber med at få samtykke til anvendelse af spiller/træner billeder, som enten klubben har uploadet via KlubOffice eller træneren via KampKlar.
Det betyder at vi - når vi trykker på knappen til Fodboldpasset - deaktiverer visning af spiller/træner/leder billeder på klubbernes (og DBU's) hjemmesider/apps. Når brugeren så aktiverer sit fodboldpas, vil vedkommende samtidig kunne samtykke til brug af billeder. Gøres dette, bliver billedet aktive på ny. Billederne skjules altså indtil samtykket er givet.
Klub-CMS klubberne er informeret direkte om ovenstående i sidste uge.
Tips & Tricks
Vidste du, at der i KlubOffice ligger en funktion kaldet "Opgaver og årshjul", hvor I som klub samlet kan få overblik og systematik over de opgaver som skal løses hen over året? Det vil betyde, at I som klub har styringen og ikke er afhængige af enkeltpersoner. Læs vejledning og gense webinaret om funktionen her.
DBU IT - Telefontid 9.00 - 16.00 +45 43 26 54 55 - E-mail: support@dbu.dk -
www: Klubservice